Nasz blog wędkarski

Bräcke po latach

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

W Bräcke, u naszego przyjaciela Marcina, byłem już kiedyś raz na rybach, wiele lat temu. Już wtedy rejon ten oczarował mnie pięknem przyrody i masą znakomitych opcji...

Bałtyckie przedwiośnie

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja-Niemcy

Wędkarska wyprawa w okresie wczesnowiosennym to dla mnie oczywistość. Człowiek wymęczony długą zimą ma wtedy dużą potrzebę kontaktu z przyrodą...

Motor napędowy

Wywiady / Robert Taszarek / Szwecja

Robert Taszarek to jeden z najwybitniejszych polskich wędkarzy. Były zawodnik, zwycięzca Grand Prix Polski w spinningu. Wieloletni trener kadry narodowej w spinningu...

Rok w rok - to samo

Reportaże / Piotr Motyka / Niemcy

Od zeszłego roku zachorowałem na Rugię. Jesienią, kiedy wyprawy do Laponii na moje ulubione pstrągi i lipienie pozostają już tylko w sferze marzeń, kilkudniowy wypad...

Kiedy noce są długie

Reportaże / Maciek Rogowiecki / Szwecja

Listopad. Krótki dzień i przeciągająca się w nieskończoność noc. Trudny to dla wędkarza czas, ale mimo to wybraliśmy się wtedy na ostatnią w sezonie 2021...

Egzotyczne rybki

Reportaże / Piotr Motyka / Oman

My wędkarze, choć uwielbiamy aktywność, emocje i rozmaite przygody, bywamy też od czasu do czasu normalnymi ludźmi. Jeździmy więc również na normalne...

Jesienny wypad

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Jesień jest porą, gdy rzadko jeżdżę do Szwecji. Bynajmniej nie dlatego, że nie lubię czy nie warto, ale zwykle limit wyjazdów do tego kraju mam już wyczerpany...

Pojedynek z zimnem

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Majówka to okres, kiedy tradycyjnie wyjeżdżamy na ryby. Kiedyś był to początek sezonu szczupakowego na naszych polskich łowiskach, celebrowany podobnie jak...

Dwanaście mgnień wiosny

Wspomnienia / Piotr Motyka

W minionym tygodniu odszedł od nas Jarek. Człowiek, który wyjątkowo dużo znaczył w moim życiu i jest częścią historii naszej firmy. To strata niespodziewana i bolesna...

Sens wędkarstwa

Analizy / Piotr Motyka

W dzisiejszych czasach, gdy coraz silniejsza jest krytyka wszelkich rodzajów łowiectwa, zwierzęta zaczynają być traktowane niemal tak jak ludzie, a panujące od wieków...

Złota jesień w Bräcke

Reportaże / Tomek Wieczorek / Szwecja

Przyjęło się, że jesień w północnej czy nawet środkowej Szwecji to już czas po sezonie. Ale moim zdaniem wczesna jesień to jeden z najpiękniejszych...

Sandacze z Rugii

Reportaże / Piotr Motyka / Niemcy

Jesień to dobry czas na połowy ryb, ale w mijającym roku mieliśmy dość skromny wybór dostępnych opcji na październikową wyprawę. Ponowna eksplozja zakażeń...

Blisko i dobrze

Reportaże / Maciek Rogowiecki / Polska i Niemcy

Z początkiem października udało mi się wreszcie zrealizować długo odkładany wyjazd nad graniczną Odrę w okolice pięknie położonego przy parku narodowym Kostrzyna.

Błękitna zatoka

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Przez kilka wiosennych miesięcy nie mogliśmy wyjechać nigdzie za granicę, co zmuszało nas albo do zawieszenia na jakiś czas naszej wędkarskiej aktywności...

Z dziećmi na rybach

Reportaże / Maciek Rogowiecki / Szwecja

Wędkarstwo jest dla mnie najwspanialszym hobby. Uczy cierpliwości i pokory. Pozwala złapać dystans do codziennych problemów i pomaga „przewietrzyć” głowę...

Lato w Szwecji (2)

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

W tym składzie – z Ignacym, Rafałem i jego synem Mateuszem, byłem już w Szwecji kilka razy. Tym razem jednak namówiłem moich przyjaciół na dalszy wyjazd, do Laponii...

Lato w Szwecji (1)

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Po okresie zamknięcia spowodowanego pandemią byliśmy wyjątkowo wyposzczeni. Tygodniowa wyprawa na Blåviken w czerwcu była wspaniała, ale nie dała mi spokoju...

Czary Arktyki

Reportaże / Piotr Motyka / Grenlandia

Wyprawa wiodła na największą wyspę Ziemi. Jej celem były połowy palii wędrownej (ang. arctic char), zamieszkującej tamtejsze rzeki i jeziora. Po dwudniowym pobycie...

Czytaj więcej

Ryby w czasach zarazy (2)

Reportaże / Piotr Motyka / Polska

Jezioro Piaseczno już od 20 lat przyciąga wędkarzy zakochanych w rybach łososiowatych. Dziś to już uznana marka, bo mało który polski wędkarz nie zna...

Czytaj więcej

Ryby w czasach zarazy (1)

Reportaże / Piotr Motyka / Polska

San jest szóstą rzeka Polski pod względem długości, a zarazem jednym z najlepszych łowisk wędkarskich w naszym kraju. Zarządzany przez krośnieński okręg PZW...

Pstrągi z Górnej Austrii

Wędkarskie przygody / Piotr Motyka / Austria

Może to wielu z was zdziwić, ale uwielbiam łowić ryby w Austrii. Kraj ten nie zajmuje jakiejś szczególnej pozycji na wędkarskiej mapie świata, a i o rekordowe ryby...

Król norweskich fiordów

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Norwegia

200, 1300, 1000. Trzy liczby opisujące trzy wymiary, jak trzy wymiary kobiety, startującej w konkursie piękności. 200 kilometrów długości, 1300 metrów...

Afryka dzika

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Kenia

Czarny ląd to najbardziej fascynujący kontynent. Wielobarwne wioski murzyńskie, parki narodowe pełne dzikich zwierząt, bezkresny busz...

Moja wielka marmorata

Wędkarskie przygody / Michał Pszczoła / Słowenia

Rok spotkał się ze mną o 8.00, wypił obowiązkową poranną kawę i pojechaliśmy na odcinek specjalny "Trophy Part" do miasteczka Spodnja Idrija. Gdy dojechaliśmy...

Safari w Andenes

Turystyczne ciekawostki / Piotr Motyka / Norwegia

W północnej Norwegii, nieopodal słynnych Lofotów wyrasta z morza inny górzysty archipelag – Vesterålen. To grupa wysp o wybitnych walorach krajobrazowych...

Zmienność fortuny

Wędkarskie przygody / Maciek Rogowiecki / Kanada

Tak to już u mnie jest, że ryby które pamiętam najdłużej to te, których nie udało mi się złowić. Na swojej wędkarskiej ścieżce mam kilka zaciekłych pojedynków...

Pstrągowe jeziorka (2)

Łowiska / Piotr Motyka / Skandynawia

W poprzedniej części opisałem nieduże oczka zlokalizowane na torfowiskach i bagnach, które są niejednokrotnie znakomitymi łowiskami pstrągów. Teraz pragnę poświęcić...

Pstrągowe jeziorka (1)

Łowiska / Piotr Motyka / Skandynawia

W Szwecji jest pewna kategoria jeziorek, które określa się słowem „träsk”. Znaczy ono mniej więcej tyle, co „nieduży zbiornik wodny zlokalizowany na podmokłym terenie...

Sztokfisz

Podróże i kulinaria / Piotr Motyka / Norwegia

Każdy naród ma swoje kulinarne specjalności. W Norwegii jedną z nich jest „tørrfisk”, u nas znany pod niemiecką nazwą sztokfisz. To niesolony dorsz suszony...

Ryby, ryby, setki ryb

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja / Norwegia

Tak udanych wyjazdów jak ten, życzę każdemu wędkarzowi! Dwa tygodnie nieprzerwanych połowów, dobre brania, świetne towarzystwo. Moje wyprawy na północ Skandynawii...

Islandzka wiosna

Reportaże / Piotr Motyka / Islandia

To już moja trzecia wyprawa do Islandii. I pierwsza wiosenna. Majowy termin został wybrany ze względu na wielkie jeziorowe pstrągi z Thingvallavatn, gdyż...

Dziki Zachód

Reportaże / Maciek Rogowiecki / Kanada

Droga, choć położona w wysokich górach, jest świetnej jakości. Zazwyczaj równa jak stół i niezbyt zatłoczona. Mkną nią głównie campery, wszelkiego rodzaju pick-upy...

Kanada w Europie

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Dwutygodniowa wyprawa do Laponii dostarczyła nam wiele wędkarskiej frajdy. Od dawna przekonuję kolegów, że w Szwecji warto pojechać 1000 km dalej na północ...

W królestwie wiatru (1)

Reportaże / Piotr Motyka / Argentyna

W listopadzie 2015 roku w gronie kilku kolegów wybraliśmy się wreszcie na wymarzoną wyprawę do wietrznej Patagonii. Naszym celem było słynne Lago Strobel...

W królestwie wiatru (2)

Reportaże / Piotr Motyka / Argentyna

W położonym na pustkowiu, wewnątrz krateru wulkanicznego jeziorze, żyją gigantycznych rozmiarów pstrągi tęczowe, których populacja przerasta wyobrażenie...

Tour delle Alpi

Reportaże / Piotr Motyka / Włochy i Słowenia

Wiosną 2015 roku wraz z Michałem Pszczołą zrobiliśmy sobie wędkarską pętlę wokół Alp. Odwiedziliśmy takie ciekawe miejsca, jak Monachium, Innsbruck...

Zemsta Corteza

Reportaże / Piotr Motyka / Meksyk

To była moja jubileuszowa, setna wyprawa wędkarska za granicę. Jednocześnie okazała się chyba najtrudniejszą. Naszym celem było Morze Corteza...

Czytaj więcej

Wielki człowiek i wielki...

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Sławek Smółka to były reprezentant Polski i wicemistrz kraju w piłce ręcznej. Grał w Warszawiance razem ze Sławomirem Szmalem i Grzegorzem Tkaczykiem.

Wędkarski blues

Reportaże / Piotr Motyka / USA

Nasza październikowa wyprawa do USA została starannie zaplanowana już rok wcześniej. Wówczas Michał, jako pierwszy, miał okazję połowienia ryb w Luizjanie.

Polecam każdemu

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Kostaryka

Wyprawa do Kostaryki w roku 2009 była naszą pierwszą wędkarską przygodą w tych rejonach świata. Dała nam szansę nie tylko na pokonanie wielu...

Gigantyczna kipiel

Turystyczne ciekawostki / Piotr Motyka / Szwecja

Nie jest klasycznym wodospadem, jak Niagara, a raczej bystrzem – w dodatku jednym z największych w Europie. Woda nie opada tu pionowo ze skał, a przetacza...

Choroba morska

Wędkarskie ciekawostki / Piotr Motyka

Ta przykra przypadłość bywa dotkliwa również dla wędkarzy. Potrafi skutecznie uprzykrzyć połowy, a szczególnie wrażliwym – w pewnych warunkach nawet całkowicie je uniemożliwić.

Czerwcowe koski (2)

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Finlandia

Gmina Viitasaari jest położona w Centralnej Finlandii i słynie z dużej ilości jezior – jest ich tam w sumie aż 230. Jeziora są połączone wartkimi, krótkimi rzekami...

Czerwcowe koski (1)

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Finlandia

Do Finlandii jedziemy w połowie czerwca. Naszym celem są „koski” (ang. rapids) – krótkie pstrągowe rzeki pomiędzy jeziorami, mające często charakter wód górskich...

Prawo frajera

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Szwecja

Bardzo zimna i przejrzysta woda o herbacianym zabarwieniu, mało roślin, rozległe kamieniste rafy, ciągnące się na wiele dziesiątek metrów od brzegu piaszczyste...

Jezioro w Dolomitach

Reportaże / Piotr Motyka / Włochy

Ostatnim akordem naszej majowej wyprawy miało być dwudniowe wędkowanie na jednym z niewielkich alpejskich jezior, położonym we włoskich Dolomitach.

Ryzyko wysokiej wody

Analizy / Piotr Motyka

Istnieją takie sytuacje, kiedy niesprzyjające zjawiska pogodowe mogą zepsuć nam świetnie zapowiadający się wędkarski urlop. Z własnego doświadczenia znam wiele...

Szkierowe lato

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Szwecja

Niewielu wędkarzy wyrusza do Szwecji na ryby latem. Powodem jest – w powszechnej opinii - mniejsza aktywność szczupaka, niż choćby wiosną...

Bolek gigant

Wędkarskie przygody / Piotr Motyka / Szwecja

Szwecja nie tylko szczupakiem stoi. Przekonałem się o tym na wielu wyjazdach, łowiąc ryby innych gatunków – piękne, dorodne, niekiedy wręcz okazowe...

Bałkańska wiosna

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Czarnogóra

Wiosenne wyprawy na rzeki górskie są obarczone dużym ryzykiem. Nigdy nie wiadomo, czy woda nie będzie zbyt wysoka lub zbyt mętna, aby móc normalnie wędkować...

Nie poddawaj się nigdy

Wędkarskie przygody / Piotr Motyka / Szwecja

Fortuna kołem się toczy - to znane przysłowie szczególnie często sprawdza się w wędkarstwie. Kilka nadzwyczajnych zwrotów akcji potrafi się zdarzyć nie tylko...

Wreszcie wiosna!

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Szwecja

Na tę wiosnę czekaliśmy dłuuugo. Nawet do końca nie było pewne, czy aby wyprawa nie zostanie przesunięta, bo szwedzkie jeziora przez cały czas skuwał lód.

Tydzień jak piękny sen

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Szwecja

Gdybym miał wskazać w Szwecji jedną wodę, która w moim przekonaniu najbardziej oddaje treść młodzieńczych marzeń o „spinningowym raju”, wskazałbym jednoznacznie Tåkern.

Z okieana

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Szwecja

Od kilku dni jesteśmy w południowej Szwecji i łowimy pstrągi potokowe. Naszym łowiskiem jest piękna rzeka – nazwijmy ja „Czarny Potok”, wijąca się przez łąki i lasy Smalandii.

Dwie nocki z Tadziem

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Szwecja

Każdy ma grupę takich przyjaciół, z którymi najchętniej wyjeżdża na ryby. Nie inaczej jest w moim przypadku - na mojej „krótkiej liście” jest kilkanaście osób...

Wysyp stulecia

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Finlandia

Tak się jakoś składa, że pociąg do grzybobrania towarzyszy niemal każdemu wędkarzowi. Umiłowanie przyrody i nawyk do spędzania czasu na świeżym powietrzu...

Dzień u hrabiego

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Szwecja

Okazuje się, że Szwecja potrafi zaskoczyć czymś nowym nawet najbardziej doświadczonych bywalców, łowiących ryby w tym kraju od dobrych kilkunastu lat...

Dymiąca wyspa

Z archiwum wypraw / Piotr Motyka / Islandia

Położenie na peryferiach Europy, z dala od uczęszczanych szlaków turystycznych i terenów uprzemysłowionych, pośród bezkresnych wód otwartego Atlantyku...

Wyniki na wyprawach

Analizy / Piotr Motyka

Również na zagranicznych łowiskach ryby nie wskakują same do łódek. Kto tak mówi, jest zwykłym szarlatanem nabierającym niedoświadczonych wędkarzy.

Zorza Polarna

Turystyczne ciekawostki / Piotr Motyka

Jeżdżę na ryby do Skandynawii już od wielu lat, ale na Zorzę Polarną udało mi trafić tylko raz. Nigdy nie zapomnę tego momentu, spektakl falujących świateł mnie zachwycił.

Sztokholmskie metro

Turystyczne ciekawostki / Piotr Motyka / Szwecja

Stolica Szwecji – Sztokholm, jest miastem z wszech miar godnym poznania. To jedna z piękniejszych metropolii Europy, położona na czternastu wyspach, połączonych...

Panafishing po polsku

Reportaże / Tomek Wieczorek / Panama

Z moim niemal fanatycznym podejściem do snu rzadko budzę przed budzikiem. A już z pewnością nie gdy ten jest nastawiony na 3.30. Tym razem jednak otwieram...

Sula to mój drugi dom

Wywiady / Mariusz Getka / Norwegia

Autokarowe wyprawy na Sulę stały się stałym punktem naszej oferty. Coraz więcej turystów-wędkarzy zgłasza się do nas na te imprezy ceniąc sobie wygodę podróży autokarem.

Miss Mississipi

Reportaże / Maciek Rogowiecki / USA

Marzenia, a już takie zupełnie niedorzeczne jak wędkarskie, nie mają wyczucia czasu. Zapalają się w głowie jak pochodnia od małej iskierki, wręcz nieznaczącej, jak by się mogło...

Dozbrojki

Taktyka łowienia / Kamil Walicki

Temat dozbrojek wałkowany jest od wielu lat – stosować czy nie? Jeśli tak, to jak je zamontować i do jakich przynęt? Czy na wszystkich łowiskach i czy tylko na szczupaki? Poniżej opisałem dwa sposoby...

Wylogowani

Reportaże / Maciek Rogowiecki / Madagaskar

Są to słowa niebezpieczne: „jedziemy” bądź „wyruszamy”. Zwiastują rychłe porzucenie wszystkiego co znajome, przytulne i bezpieczne. Gdy wreszcie zabrzmią, musisz zostawić to co dobrze znasz...

Guma na płyciznach

Taktyka łowienia / Kamil Walicki

Łowienie szczupaków na płytkiej wodzie ma sens i to nie wyłącznie wiosną. Każdy wędkarz wie, że szczupaki trą się na płyciznach i zostają w tych rejonach aż do momentu, gdy nabiorą sił po odbytym tarle...

Camargue – delta Rodanu

Turystyczne ciekawostki / Piotr Motyka / Francja

Warto wybrać się na ryby nad rzekę Rodan (po francusku Rhone), a w zasadzie w jej deltę, którą ograniczają dwa rzeczne ramiona: Duży Rodan oraz Mały Rodan, a także od południa Morze Śródziemne.

Lagom czyli w sam raz

Wywiady / Marcin Marciniewski / Szwecja

Zapraszamy na krótki wywiad z Marcinem Marciniewskim – świętokrzyskim „scyzorykiem”, świetnym wędkarzem i miłośnikiem kajaków. Nasz partner w szwedzkim rejonie Bräcke jest pewien, że nie ma w Szwecji lepszego...

Podlodowa Laponia

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Temat wyprawy do Skandynawii na łowienie ryb spod lodu chodził mi po głowie od wielu lat. Niby nie jest to metoda, którą lubiłbym jakoś szczególnie – ba, powiem otwarcie, że nigdy w Polsce łowić ryb spod lodu...

Kwiecień w Smalandii

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

Kwiecień jest miesiącem, w którym już porządnie ciągnie na ryby. Wyposzczony po długiej zimie wędkarz zaczyna coraz bardziej niecierpliwie przeglądać sprzęt i zdjęcia z minionych wypraw...

Zimna majówka

Reportaże / Piotr Motyka / Finlandia

Tym razem nasz wiosenny wypad do Finlandii naznaczony był fatalną pogodą. Zamiast wiosny powitała nas zima – temperatury były niskie, a momentami nawet padał śnieg. To wszystko odbiło się niestety na rybach...

Norweska przygoda (2)

Reportaże / Piotr Motyka / Norwegia

Wreszcie pod wieczór, po długiej podróży odbytej w przeważającej mierze przy padającym deszczu, dotarliśmy na miejsce – do rejonu Malselv-Bardu, położonego w sąsiedztwie parku narodowego Øvre Dividal...

Nocny hardcore

Wędkarskie przygody / Maciek Rogowiecki / Madagaskar

Nie, ten tekst nie będzie traktował o studenckich czasach beztroski, ale o tropikalnym łowieniu karanksów. GT (karanks olbrzymi, caranx ignobilis) jest jedną z moich ulubionych ryb. Atakuje poppery wściekle...

Norweska przygoda (1)

Reportaże / Piotr Motyka / Norwegia

Wyprawy do Norwegii to dla mnie jakby osobna kategoria. Czekam na każdą z nich z wielką niecierpliwością i szczególnym dreszczykiem emocji. Kraj ten zawsze fascynował mnie pięknem i dzikością swej przyrody...

Przynęty XXL

Taktyka łowienia / Kamil Walicki

Bardzo często odnoszę wrażenie, że polscy wędkarze mają kompleks „malucha”. Wiem – nieco kontrowersyjnie napisane, ale bądźcie spokojni – nie dotykam tu spraw damsko-męskich. Chodzi o wielkość przynęt...

Rok 2017 w Szwecji

Analizy / Piotr Motyka / Szwecja

Tak turbulentnego sezonu na szwedzkich łowiskach, jak ten mijający, jak żyję nie pamiętam. Anomalie pogodowe zaowocowały kompletnym rozregulowaniem kalendarza brań – szczególnie szczupaków.

Czasem coś zmieńmy

Taktyka łowienia / Piotr Motyka

Po tegorocznych zmiennych wyprawach mam kilka nowych obserwacji i wniosków. Otóż wydaje mi się, i nie mówię tego bynajmniej tylko w stosunku do innych, aby ich pouczać, ale także w odniesieniu do siebie...

Potyczka z kardynałem

Wędkarskie przygody / Piotr Motyka / Norwegia

Każdy z nas ma w pamięci te momenty swojego życia, kiedy zdarzyło się coś niezwykłego, spektakularnego. Jeśli chodzi o nas wędkarzy, szczególnie pielęgnujemy wspomnienia spotkań z prawdziwymi okazami.

Irlandzka jesień

Reportaże / Piotr Motyka / Irlandia

Zielona wyspa znana mi była jak dotąd tylko z dwóch wiosennych wypraw, które odbyłem w latach 2006 oraz 2010. Kraj ten mnie wtedy oczarował, nie tylko zasobnością w ryby, ale również swym niepowtarzalnym klimatem...

Ryby na luzie

Reportaże / Piotr Motyka / Szwecja

W zeszłym roku miałem niezwykle udany letni wypad w szwedzkie szkiery. Wraz z Rafałem Kowalczykiem oraz jego synem (a moim chrześniakiem) Mateuszem na początku sierpnia znakomicie połowiliśmy grube okonie.

Zlot na Zatoce Syrsan

Reportaże / jerkbait.pl / Szwecja

Koledzy z popularnego portalu wędkarskiego jerkbait.pl spędzili wiosenny tydzień na jednym z najlepszych szkierowych łowisk Szwecji – w Zatoce Syrsan. Choć ryb złowiono dużo, zabrakło tym razem sztuk okazowych.